Benjamin Balint
Ostatni proces Kafki
Tłum.
Premiera 27 marca
Gdy Franz Kafka zmarł, jego przyjaciel Max Brod sprzeniewierzył się ostatniej woli pisarza i nie spalił jego manuskryptów. Zamiast tego w 1939 roku, w przededniu wojny, uciekł z nimi do Palestyny i poświęcił resztę życia kanonizowaniu Kafki na najbardziej proroczego kronikarza XX wieku. Zdradzając życzenie przyjaciela, Brod dwukrotnie uratował jego spuściznę – najpierw od zniszczenia, a potem od zapomnienia. Gdy 70 lat później spadkobierczynie Broda postanawiają rękopisy Kafki sprzedać, między Niemcami i Izraelem rozpoczyna się prawna batalia o to, do kogo właściwie należy twórca „Procesu”.
Ta książka to portret dwóch nietypowych przyjaciół: geniusza, któremu się nie wiodło, i wziętego wyrobnika literatury. To także historia ucieczki przed nazistami, barwny obraz początków izraelskiego państwa oraz relacja z procesu między dwoma krajami, które mają obsesję na punkcie traum z przeszłości.
Opinie o książce:
Obawiałem się, że to będzie kolejna książka, która z Kafki uczyni lokaja dźwigającego walizki z wyobrażeniami autora na temat Kafki. Nic z tych rzeczy; Benjamin Balint stworzył fascynującą, niezwykle wyważoną i delikatną opowieść, wzór dla dziennikarstwa humanistycznego. Dzięki niej łatwiej pojąć, że Prawo jest najbardziej fantastyczną materią dla rozważań o naszym życiu, o języku, Bogu i o tożsamości. Świetna, lecz przede wszystkim poruszająca, ważna lektura. No i ten tragikomiczny Maks Brod, człowiek-pochodnia i człowiek-cień, też nie do rozgryzienia.
Marek Bieńczyk
Twórczość Franza Kafki należy do nas wszystkich; jest częścią światowego dziedzictwa literackiego, do którego gmachu może wejść każdy bez pytania o pozwolenie. Dlaczego zatem dwa kraje, Izrael i Niemcy, przed kilkoma laty stoczyły zacięty bój o spuściznę po największym pisarzu XX wieku? W swoim znakomitym reportażu Benjamin Balint odsłania kulisy sporu, z mistrzowską precyzją analizując jego polityczne, ekonomiczne, kulturowe i literackie konteksty. Kafka nigdy nie był tylko pisarzem. Był i wciąż jest symbolem, na który składają się niemal wszystkie – przepowiedziane przez niego – napięcia i konflikty ostatniego stulecia. Lektura książki Balinta uświadamia nam smutną prawdę: jeśli walka o rękopisy autora „Procesu” przyjęła tak na poły groteskową, na poły przerażającą postać, to dlatego, że owe napięcia i konflikty wciąż podskórnie determinują naszą jednostkową i zbiorową egzystencję.
Grzegorz Jankowicz
Dyrektor programowy Festiwalu Conrada
Redaktor serii Dzieła Franza Kafki ukazującej się w Wydawnictwie Lokator
Benjamin Balint będzie gościem tegorocznej edycji Festiwalu Conrada w Krakowie.
https://www.facebook.com/WYDAWNICTWOAGORA/videos/2129704957114959/