Lego. Jak pokonać kryzys, zawojować świat i zbudować potęgę z klocków
Niels Lunde
tłumaczenie: Agnieszka Świerk
Premiera: 14 sierpnia
Marka. Klocek. System konstrukcyjny. Wspólnota. Oto cztery filary
jednej z najbardziej znanych firm na świecie. Firmy, która niezmiennie
od ponad 8 dekad pobudza wyobraźnię dzieci i dorosłych. Oto historia
Lego – idei, która musiała narodzić się na nowo.
Czy zastanawiałeś się kiedyś co stoi za sukcesem jednej z najpopularniejszych
zabawek Twojego dzieciństwa? A może nadal jesteś pasjonatem konstruowania i
poszerzania swojej kreatywności? To niezwykłe studium przypadku odkrywa
wszystkie tajemnice sukcesu marki LEGO.
Dziś Lego to znakomicie działająca korporacja odnosząca sukcesy na całym
globie. Mało kto jednak zdaje sobie sprawę z tego, że w 1978 roku losy tego
niezwykłego przedsiębiorstwa mogły się potoczyć zupełnie inaczej. W tym
właśnie roku stery w firmie przejął młody idealista i wnuk założyciela Lego –
Kjeld Kirk Kristiansen.
Na ponad 300 stronach poznajemy największych managerów i dyrektorów
finansowych drugiej połowy XX wieku, z których każdy próbował złamać i
zrozumieć istotę najsłynniejszego klocka wszechczasów. Jesteśmy świadkami
dramatycznych decyzji i wypadków, które zaprowadziły ten duński skarb
narodowy na skraj sprzedaży i upadku. Wreszcie poznajemy Jørgena Viga
Knudstorpa, który postanowił na nowo rozbudzić ducha Lego i zataczając
ogromne koło przywrócić w pewnym sensie wartości, które wyznawał Kjeld Kirk
Kristiansen, a które są do dziś tak drogie wszystkim wielbicielom tej cudownej
zabawki.
Autorem „Lego” jest Niels Lunde, redaktor naczelny duńskiej gazety biznesowej
Børsen, który przeprowadził ponad sto wywiadów z kluczowymi postaciami w
firmie LEGO i poza nią.
To fascynująca lektura nie tylko dla fanów marki ciekawych tego, jak ich
ulubiona firma zdobyła pozycję i uznanie, jakimi cieszy się dzisiaj, ale także
wnikliwa analiza uwarunkowań ekonomicznych, różnych stylów zarządzania i
często wykluczających się wizji rozwoju, które były udziałem kolejnych
dyrektorów generalnych Lego. To ich doświadczenia, koncepcje i zmieniające się
podejście do tego, czym właściwie jest firma Lego, a także ich zmagania z
zarządem firmy sprawiły, że duński producent zabawek kilkukrotnie przebył
drogę od rynkowego potentata do firmy o włos od upadku – i z powrotem.
Słynna już „kuracja Knudstorpa” wyprowadziła firmę ze strat ku rekordowym
zyskom. Do dziś Lego jest obiektem analiz i inspiracją dla niejednego lidera – i
nigdzie nie opisano go tak drobiazgowo jak w tej właśnie książce.
– Paweł „Sariel” Kmieć, AFOL, Yotuber
Fragment książki:
Irlandzki pisarz Frank O’Connor wspomniał w jednym ze swoich dzieł o
doświadczeniu, które pamięta z dzieciństwa. Któregoś dnia natknął się wraz z
przyjaciółmi na wysoki mur, na który nie byli w stanie się wspiąć. Chłopcy chcieli
pokonać przeszkodę i iść dalej, ale jako że nie wiedzieli, jak sobie z tym
poradzić, postanowili zamiast tego przerzucić przez mur swoje czapki. Kiedy już
to zrobili, musieli znaleźć jakieś rozwiązanie. Z podanego przez autora przykładu
małych Irlandczyków skorzystał w 1961 roku amerykański prezydent John F.
Kennedy. Zobowiązał się wtedy zorganizować wyprawę na Księżyc, chociaż nie
wiedział jeszcze dokładnie, w jaki sposób tego dokona. W latach
dziewięćdziesiątych dyrekcja LEGO zdecydowała się na to samo, czyli przerzuciła
czapkę przez mur. Krok ten miał pociągnąć za sobą dalekosiężne i trwałe skutki.
O autorze:
Niels Lunde (ur. 1962) jest magistrem nauk politycznych. Przez ponad 20 lat
był wnikliwym obserwatorem i komentatorem biznesowym, pracując dla
Duńskiego Związku Pracodawców jako redaktor biznesowy, redaktor naczelny i
dyrektor zarządzający w gazecie Berlingske Tidende oraz jako komentator
biznesowy w gazecie Politiken.
Lunde napisał wiele książek na temat zarządzania i biznesu – jego ostatnią
książką jest uznana przez krytyków biografia „Mr Møller’s New Man” (tytuł
oryginalny) oraz „100 najlepszych menedżerów – przewodnik po duńskim życiu
biznesowym”.